Fragaaa!

Hej! jag skulle vara jätte tacksam om du ville svara på några frågor om vad det är för skillnad emellan det svenska tånårslivet och det amerikanska :) Skolans inflytande på fritiden? är det som på filmer med massa skollag mm. Är det många som är religiösa? Fester, när börjar man festa och är det som i sverige? Vore jättetacksam för svar här eller på mail.
                                                                 - Kajsa
 
Hejsan! :) Vad kul att du fragar! :D
 
De storsta skillnaderna mellan det svenska och amerikanska tonarslivet for mig ar nog... Mojligheter att ta sig till olika stallen och religion. Kanske skolan ocksa. Jag bor ju i Goteborg hemma i Sverige, stor stad, ja, vilket gor att jag alltid har kunnat ta mig vart jag an ville, och det var enkelt. Har maste man alltid fraga en foralder eller syskon om han eller hon kan kora en nagonstans, vilket gor att man spenderar valdigt mycket mer tid hemma. Men det kan nog vara en bra sak, sa att man far bonda med familjen och sa liksom. :)
 
Sen ar det det har med religionen.. Nastan alla ar otroligt kristna och gar i kyrkan 2 ganger i veckan, minst. Det var lite konstigt for mig i borjan med alla som fragade mig vad jag tyckte om gud och sant,och jag oroade mig ofta over att det skulle bli konstigt mellan mig och troende personer (jag ar inte precis troende.. eller nahh jag vet faktiskt inte ens vad jag tror). Men i alla fall, folk ar oftast valdigt oppna och "forstaende". Jag tycker att det ar valdigt intressant att fa leva mitt i ett samhalle dar gud och religion ar sa viktigt, det ar otroligt annorlunda fran Sverige dar nastan ingen riktigt ens tror pa gud.
 
Skolans inflytande pa fritiden.. Alltsa, skolan ar otroligt enkel. Jag spenderar MAX 50 minuter per dag pa att plugga, om det var det du tankte pa, sa om man tanker pa studierna sa paverkar inte skolan fritiden sa varst mycket. Men om du vill halla pa med nagon sport sa kommer du att fa spendera betydligt mer tid i skolan, da man har traning direkt efter till kanske 5.30 eller 6 pa kvallen och sen matcher ganska ofta. Och ja, det ar precis som i filmer med massa skollag och sant haha! Jatteroligt tycker jag, vi har football, basket, volleyball, golf, baseball, softball, sim, cross country, cheerleaders, weightlifting, och en massa andra saker, och da ar vi anda en vaaaaldigt liten skola. Tank hur det skulle vara pa en storre liksom! :D
 
Och fester, alltsa... Det ar en del personer som festar en massa och jag vet att det ar en hel del stora fester pa gang nu runt jul.. Men jag vet inte.. Jag har aldrig varit personen som festar massor och sant, och jag tanker inte vara det har heller. Jag alskar verkligen denna platsen, och alla personer som bor har, kunde inte ha hamnat pa en battre plats, och vill inte riskera att bli hemskickad for att jag har varit pa fest dar det finns alkohol och det blir missforstand eller nat sant.. Nej festandet kan vanta tycker jag. :)) Men om du garna vill festa sa kan du gora det, mojligheterna kommer definitivt att finnas!
 
Hoppas det har hjalpte dig lite i alla fall! Hehe, kram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0